Bicikli-, kerékpár-, motorlánc védelem

A biciklizés, a szabadban való kerékpározás mindenki számára öröm és kikapcsolódás. A motorozás is teljesen más érzés, mint az autóval vagy biciklivel való közlekedés. Sokszor a hobbi, legyen szó bármiről is, elég költséges lehet. Jó biciklit 100 ezer Ft alatt nemigen lehet vásárolni, a kisebb testű robogók, motorkerékpárok többszázezer forintnál kezdődnek és akár milliós tételre is rúghatnak.

Szokták mondani, alkalom szüli a tolvajt. Ahogy lakásunkat sem hagyjuk nyitva vagy őrizetlenül, úgy a szabadidős járműveinket is érdemes biztonságban tudni. A motorra elsőkerék tárcsazárat szoktak vásárolni, ha komolyabb a motor, riasztót vagy nyomkövetőt érdemes utólag fel- vagy rászereltetni.

A bicikli a legkönnyebb préda, hiszen pár kg a tömege. Ha nincs kikötve valahová könnyen lába kél. A bicikli kikötése, leláncolása azonban némi odafigyelést igényel. Ha csak az első kereket láncoljuk le, elképzelhető, hogy mire visszaérünk a bicajhoz, csak a kerék lesz már ott, a vázat a hátsó kerékkel együtt már elvitték. Ezeknél az új bicikliknél az első kerék kiszedéséhez már nem kell villáskulcs, hiszen a villa résznél egy hajlított fül van, amit ha kilazítanak és leakasztják a kézifék bowdent, már vihető is a bringa.

Bicikli-, kerékpár-, motorlánc védelem
Bicikli-, kerékpár-, motorlánc védelem
Bicikli-, kerékpár-, motorlánc védelem

Hová, miként és mivel rögzítjük kedvenc kétkerekű társunkat?

Mihez?

Akár motor, akár kerékpár rögzítéséről, lezárásáról beszélünk, az, hogy önmagában leláncoljuk, nem feltételen visszatartó, mert -pláne- a biciklik esetében, hiába van a hátsó kerék összeláncolva, hogy ne tudják tekerni, az még vállra kapható és elvihető. A motornál ez kicsit macerásabb, mert a biciklivel ellentétben, már a kisméretű robogók is 50-60 kg-ot nyomnak, a nagytestűek pedig 100 kg felettiek. Ennek ellenére, vannak olyan motorlopások, ahol 2-3 ember felteszi egy teherautóra az önmagában lezárt robogót, motort és elviszik azt.

Kössük ki mindig valamilyen erősebb oszlophoz, ami le is van betonozva, ami nem mozdítható. Budapesten és Pest megyében is vannak speciális előre lefúrt motortárolók, amihez érdemes őket kikötni. Az a legjobb ha magát a vázat rögzítjük, és nem a kiszedhető kereket. Fontos még, hogy a biciklin hordott táskákba se hagyjunk értéket, a motoron meg csak zárható tárolóban tartsuk a sisakokat, ne hagyjuk azokat szabadon. Egy-egy sisak pótlása is több tízezer forintnál kezdődik.

Miként?

Kerékpár esetén lehet már speciális ún. nagyobb testű, igen biztonságos, könnyen kezelhető, gumiborítású lakatokat venni, motor esetében pedig vagy első-hátsó tárcsazárat, kormányzárral egybekötve. Vagy ha nem bízzuk a véletlenre, akkor mindenképp edzett acél, szövetborítású, legalább 10 mm-es láncot használjunk, speciális megbízható lakattal.

Mivel?

Mindig olyan lakatot, láncot válasszunk, ami megbízható védelmet nyújt kedvencünknek. Ha nem tudjuk felmérni a megfelelő biztonságtechnikai eszközt, kérjük ki szakember véleményét, pl. zárszaküzlet, zárszereléssel foglalkozó szakember.

A láncok lakatok vásárlásánál figyelni kell az időviszontagságokat, olyat kell venni, ami nem rozsdásodik, bírja a csapadékot, nem szorul a zár-része.

Mire vigyázzunk?

Amikor lezárjuk a kerékpárt, motort, robogót, figyeljünk arra, hogy megnehezítsük a tolvaj dolgát, hogy még erővágóval se tudják könnyen elvágni az alkalmazott eszközt. Javasoljuk az olyan zárakat, melyhez legalább flex használata szükséges. Sajnos a flex gyors korongja ellen nincs védelem, de ez a fajta rablási módszer nem jellemző, nem elterjedt. Fontos, hogy a bicikli vagy motor vázfényezésén vagy felnifestésén a lezáráskor ne okozzunk felületi sérülést! Érdemes gumiborítású lakatot vagy szövetborítású láncot használni.

Bicikli-, kerékpár-, motorlánc védelem
Bicikli-, kerékpár-, motorlánc védelem
Bicikli-, kerékpár-, motorlánc védelem
Bicikli-, kerékpár-, motorlánc védelem